علائم بیماری آندومتریوز در زنان: از درد لگن تا ناباروری

علائم آندومتریوز در زنان

علائم آندومتریوز در زنان متفاوت است. برخی از خانم ها علائم زیادی نشان می دهند. برخی دیگر هیچ علائمی جز ناباروری ندارند. برخی ممکن است قاعدگی دردناک داشته باشند که تشخیص بیماری را کمی ساده تر می کند. برخی دیگر نیز فقط علائم مبهم و دشواری برای تشخیص دارند. به علاوه علائم آندومتریوز می تواند در بیماری های دیگر نیز رخ دهد. در این حالت می توان متوجه شد که مشکلی وجود دارد، اما مشخص نیست که این مشکل چیست. به همین دلیل برای آشنایی هرچه بیشتر شما با نشانه های بیماری آندومتریوز، این مقاله را به موضوع علائم آندومتریوز اختصاص داده ایم. تا پایان مقاله همراه ما باشید. برای دسترسی راحت به مطالب این مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم آندومتریوز  چیست؟

همانطور که گفتیم علائم آندومتریوز در زنان شبیه هم نیست. ممکن است بدون علامت با با علائم زیادی همراه باشد. از آنجا که این بیماری به 4 مرحله از خیلی خفیف تا شدید و پیشرفته تقسیم می شود بنابراین به طور کلی علائم آندومتریوز شدید تا خفیف در خانم ها متفاوت است و ممکن است به یک یا چند صورت زیر بروز کند:

گرفتگی های دردناک قاعدگی

گرفتگی های دردناک قاعدگی یکی از علائم آندومتریوز است. با این حال، گرفتگی قاعدگی به دلایل دیگر نیز می تواند رخ دهد. گرفتگی خفیف در طول قاعدگی، به ویژه در دختران نوجوانی که به تازگی قاعده می شوند، بسیار شایع است. اما گرفتگی ناشی از آندومتریوز شدیدتر است. این گرفتگی ها می توانند باعث تهوع، استفراغ یا اسهال شود. برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز مجبور می شوند در طول قاعدگی، از کار یا مدرسه خود مرخصی بگیرند. زیرا درد شدید زندگی عادی آن ها را مختل می کند.

درد عمومی لگن

حدود 20 درصد از زنان مبتلا به آندومتریوز نه تنها در پریودی بلکه در تمام سیکل قاعدگی های دچار درد لگن خواهند شد. میزان درد لگنی که تجربه می کنید، لزوماً با شدت بیماری آندومتریوز ارتباطی ندارد. یعنی درد شدید از علائم آندومتریوز پیشرفته نیست. ممکن است شما مبتلا به آندومتریوز خفیف باشید و در ناحیه لگن درد شدیدی را تجربه کنید، یا آندومتریوز شدید داشته باشید ولی درد لگن کم باشد یا اصلاً دردی نداشته باشید.

درد لگنی در آندومتریوز

رابطه جنسی دردناک ( دخول دردناک )

یکی دیگر از علایم احتمالی آندومتریوز، دخول دردناک است. رابطه جنسی ممکن است فقط در موقعیت های خاص، مخصوصاً هنگام دخول عمیق، دردناک باشد. همچنین ممکن است شدت درد هنگام نزدیکی در طول چرخه قاعدگی تغییر کند. برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز در زمان تخمک گذاری درد بیشتری دارند. این مسئله می تواند در بارداری تداخل ایجاد کند. زیرا ممکن است زن در بارورترین زمان سیکل قاعدگی، میل کمتری به رابطه جنسی داشته باشد.

قاعدگی دردناک

یکی از علائم اصلی آندومتریوز در زنان مبتلا قاعدگی دردناک است. این زنان ممکن است با علائم زیر مواجه شوند:

• خونریزی قاعدگی شدید
  • قاعدگی طولانی تر
  • لکه بینی بین دوره ها
  • قاعدگی های زود به زود
  • ناباروری

بیش از 50 در صد از زنان نابارور، مبتلا به آندومتریوز هستند. همانگونه که گفته شد، برخی زنانی مبتلا به آندومتریوز هیچ علامتی نشان نمی دهند یا قاعدگی دردناک ندارند. این زنان هنگام ارزیابی علت ناباروری، متوجه ابتلا به آندومتریوز می شوند.

در صورت ابتلا به آندومتریوز و ناباروری می توانید برای درمان آندومتریوز و درمان ناباروری به خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره یا رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

افسردگی و خستگی

افسردگی و خستگی می تواند ناشی از آندومتریوز باشد. بیشتر مواقع این دو مورد، در اثر علائم دیگر بیماری آندومتریوز ایجاد می شوند. به عنوان مثال، ممکن است در اثر درد شدید در طول چرخه یا پریودی خود احساس خستگی و افسردگی کنید. ناباروری و زندگی جنسی دشوار به دلیل دخول دردناک می تواند منجر به افسردگی یا اضطراب شود.

مشکلات مثانه

آندومتریوز می تواند باعث مشکلات مثانه شود. علائم آندومتریوز مثانه عبارت است از:

• درد هنگام دفع ادرار
  • تکرر ادرار و احساس نیاز شدید به ادرار کردن
  • خونی شدن ادرار

بافت آندومتر ممکن است در اطراف یا حتی داخل مثانه رشد کرده و منجر به درد و خونریزی شود. این یکی از علائم آندومتریوز پیشرفته است. اگر هنگام ادرار خونریزی دارید، حتما هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

خونی شدن ادرار در آندومتریوز

یبوست و اسهال

در موارد آندومتریوز شدید ممکن است آندومتریوز در درون روده ایجاد شود. برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز روده ای گاهی اوقات با یبوست یا اسهال و یا هر دو آنها روبرو هستند. یبوست و اسهال ممکن است در زمان خونریزی قاعدگی بدتر شود. از دیگر علائم اندومتریوز روده ای این است که در برخی از خانم ها حرکات روده یا خروج گاز روده دردناک است. برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز به سندرم روده تحریک پذیر نیز مبتلا هستند.

سابقه خانوادگی

هنوز علت آندومتریوز مشخص نشده است اما ممکن است ژنتیک و وراثت با این بیماری رابطه ای داشته باشد. برخی از متخصصان می گویند اگر مادر یا خواهری دارید که مبتلا به آندومتریوز است، احتمال ابتلا به این بیماری در شما 7 درصد بیشتر از زنان دیگر است. داشتن بستگان درجه یک مبتلا به آندومتریوز نیز می تواند خطر ابتلا شما به آندومتریوز پیشرفته را بالا ببرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما هر کدام از نشانه های اندومتریوز شدید را داشتید، با پزشک خود صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که معمولاً به طور میانگین 10 سال طول می کشد تا آندومتریوز تشخیص داده شود. اگر علائم بالا را به پزشک گفتید و بیماری شما را جدی نگرفت با پزشک دیگری صحبت کنید. تنها راه تشخیص آندومتریوز، لاپاراسکوپی است. بررسی علائم یا حتی سونوگرافی نمی تواند به تنهایی راههای تشخیص بیماری آندومتریوز باشند.

در صورتی که برای تشخیص آندومتریوز به لاپاراسکوپی نیاز دارید، بهتر است این جراحی حساس را نزد پزشکان متخصص انجام دهید. پیشنهاد ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان است. شما می توانید برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

1.3/5 - (3 امتیاز)