درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد؟

درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک در اثر به هم خوردن تعادل هورمونی خانمها در سنین باروری اتفاق می افتد. این افراد قاعدگی های سخت و شدیدی دارند و فاصله بین دوره های پریودی شان بیش از 35 روز است. این افراد برای باردار شدن باید ابتدا بیماری خود را درمان کنند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد؟ برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان

فولیکول ها بسته های کوچکی در تخمدان هستند که ماهانه یکی از آنها رشد کرده و تخمک گذاری را انجام می دهد. در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان، این فولیکول ها بزرگ می شوند ولی تخمک رها نمی کنند و تبدیل به کیست می شوند. در نتیجه سطح تخمدان آنها پر از فولیکول های ریز می شود که هورمون مردانه به خون آزاد می کنند.

بیشتر بخوانید: علائم دفع کیست تخمدان

علائم تنبلی تخمدان

مقداری هورمون مردانه به طور طبیعی در بدن زنان نیز وجود دارد. اما سطح هورمون مردانه آندروژن در زنانی که مبتلا به تنبلی تخمدان هستند بیشتر از زنانی است که این مشکل را ندارند. سایر علائم تنبلی تخمدان عبارت است از:

  • رشد موهای زائد و ضخیم مردانه در صورت و بدن
  • ریزش موی سر با الگوی مردانه
  • مشکلات پوستی مثل جوش سرسیاه، آکنه، …
  • اضافه وزن و چاقی
  • مشاهده تعداد زیادی از فولیکول ها در سطح تخمدان در تصاویر سونوگرافی

قاعدگی نامنظم یکی از علائم تنبلی تخمدان که در همه زنان مبتلا به این بیماری دیده می شود. این زنان کمتر از 8 قاعدگی را در سال تجربه می کنند.

انواع تنبلی تخمدان

همه علائم تنبلی تخمدان که در بالا ذکر شده را در یک فرد نمی توان دید. بسته به اینکه شدت بیماری در فرد چقدر است علائم انواع تنبلی تخمدان خفیف تا شدید خواهد بود. و با توجه به شدید یا خفیف بودن تنبلی تخمدان، روش درمان و مدت زمان درمان تنبلی تخمدان متفاوت است.

انواع تنبلی تخمدان

دلایل ایجاد تنبلی تخمدان

علت بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک هنوز کاملا مشخص نشده است. ولی می توان گفت که این بیماری زمینه ارثی دارد. پس اگر مادر یا خواهرتان مبتلا به این بیماری بوده، احتمال بیماری شما نیز افزایش می یابد. همچنین مواردی مثل:

  • اضافه وزن و چاقی
  • زیاد بودن سطح انسولین
  • ابتلا به نوعی از التهاب های خفیف در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

و بالا بودن سطح آندروژن (هورمون مردانه) نیز می تواند از جمله دلایل تنبلی تخمدان در خانم ها باشد.

برای درمان پریود نامنظم و تنبلی تخمدان و نیز جهت جلوگیری از عوارض این بیماری، شما هم می توانید از خدمات خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت قبلی می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

عوارض درمان نکردن تنبلی تخمدان

این بیماری از سنین 15 سالگی می تواند شروع شود و تا پایان سن باروری نیز ادامه یابد. با مشاهده نامنظمی های پریودی حتما باید برای تشخیص تنبلی تخمدان و درمان آن اقدام کرد. عدم درمان این بیماری می تواند باعث خونریزی غیر طبیعی رحم، افسردگی و التهاب شدید در کبد شود. همچنین عوارض درمان نشدن تنبلی تخمدان برای زنانی که به میانسالی می رسند، عبارت است از:

  • ابتلا به دیابت فشار خون
  • بیماریهای قلبی و عروقی
  • چربی خون بالا
  • افزایش ریسک ابتلا به سرطان آندومتر و سرطان پستان

اما سندروم تخمدان پلی کیستیک در سنین جوانی و در صورت بارداری نیز عوارض دیگری را به دنبال دارد که عبارتند از:

  • سقط جنین
  • فشار خون بارداری (پره اکلامپسی)
  • زایمان زودرس
  • دیابت بارداری

بنابراین اگر می خواهید بدانید که آیا با تنبلی تخمدان شدید میتوان باردار شد باید بگوییم که یکی از جدی ترین عوارض درمان نکردن سندروم تخمدان پلی کیستیک، ناباروری و نازایی به خاطر تنبلی تخمدان است.

عوارض درمان نکردن تنبلی تخمدان

آیا تنبلی تخمدان قابل درمان است؟

درمان قطعی تنبلی تخمدان به سختی انجام می شود و امکان عود علائم بعد از درمان وجود دارد. ولی می توان تا حد زیادی علائم این بیماری را با درمان آن کاهش داد. درمان تنبلی تخمدان به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. مثلا: سن بیمار، وضعیت بدنی بیمار و شدت علائم تنبلی تخمدان. پزشکان برای درمان تنبلی تخمدان با توجه به اینکه فرد باردار است یا نه و اینکه آیا قصد بارداری دارد یا خیر یکی از روش های درمانی زیر را برای بیماران تجویز می کنند:

  • درمان خانگی تنبلی تخمدان: در این نوع درمان به بیمار توصیه می شود ورزش کند، رژیم غذایی مناسبی برای درمان تنبلی تخمدان داشته باشد و استرس خود را کاهش دهد. این درمان به منظور کاهش شدت علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک برای زنانی تجویز می شود که قصد بارداری دارند.
  • تحریک تخمک گذاری فولیکول ها با دارو: این درمان برای زنانی مناسب است که قصد حاملگی دارند. ولی باید توجه داشته باشید که به دلیل مشکل تنبلی تخمدان ممکن است با کمک این درمان بارداری دوقلویی و یا چند قلویی را تجربه کنید.
  • درمان با داروهای دیابت: این درمان برای زنانی تجویز می شود که قصد بارداری ندارند. به کمک داروهای دیابت، مقاومت به انسولین و سطح هورمون مردانه آندروژن کمتر می شود. در نتیجه قاعدگی منظم شده و علائم دیگر تنبلی تخمدان نیز کاهش می یابد.
  • لاپاراسکوپی برای تنلی تخمدان: از این روش زمانی استفاده می شود که به کمک دارو نتوان سطح هورمون های مردانه را کاهش داد. به همین دلیل با عمل لاپاراسکوپی بخش هایی که هورمون مردانه ترشح می کنند، برداشته می شود.

همچنین به زنانی که قصد باردار شدن ندارند توصیه می شود برای کاهش علائم بیماری، الگوی زندگی خود را تغییر دهند مثلا رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و کاهش وزن را در اولویت قرار دهند.

آیا تنبلی تخمدان قابل درمان است

برای درمان قطعی تنبلی تخمدان و نیز جهت جلوگیری از عوارض این بیماری، شما هم می توانید از خدمات خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت قبلی می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

دوره درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

کسانی که قصد باردار شدن دارند و مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، اغلب این سوال را می پرسند که طول مدت درمان تنبلی تخمدان چقدر است؟ در واقع، هیچ پاسخ قطعی و کلی برای همه افراد مبتلا به این بیماری وجود ندارد. چون فاکتورهای متعددی بر مدت زمان درمان تنبلی تخمدان تاثیر گذار هستند. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

سن

قدرت باروری زنان از 32 سالگی رو به کاهش می رود. اگر سن بارداری در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان زیر 35 سال باشد، با مقاربت های منظم و به خصوص در زمان نزدیک به تخمک گذاری می توانند بعد از یک سال و یا حتی کمتر حاملگی را تجربه کنند. اما اگر در سنین 35 تا 37 سال قرار دارید، بیش از یک سال مدت درمان تنبلی تخمدان طول می کشد. البته سن همسر نیز برای بارداری اهمیت دارد. اگر در سنینی باشد که اسپرم ها بیشترین توانایی را دارند و سالم هستند، باروری زودتر اتفاق می افتد.

سابقه بیماری ها

اگر به جز تنبلی تخمدان بیماری دیگری نداشته باشید، طول مدت درمان تنبلی تخمدان کمتر خواهد بود. سلامت همسر شما نیز در این امر دخیل است. ابتلا به بیماری های مقاربتی مثل زگیل تناسلی در خانم ها یا همسرشان، یا کم بودن تعداد اسپرم در مایع منی در مردان می تواند طول مدت باروری را در زنان بیشتر می کند.

بیشتر بخوانید: روش تشخیص و درمان زگیل تناسلی 

تاثیر سابقه بیماری بر دوره درمان تنبلی تخمدان

وجود فیبروم رحمی

فیبروم رحمی، غده های غیر سرطانی خوش خیمی هستند که در دیواره رحم رشد می کنند. وجود این فیبروم ها باعث نازایی می شود. اگر علاوه بر سندرم تخمدان پلی کیستیک، فرد مبتلا به فیبروم رحم باشد، مدت زمان درمان فیبروم به درمان تنبلی تخمدان اضافه خواهد شد. بنابراین مدت زمان بیشتری برای باردار شدن زن لازم است.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر زنان برای درمان فیبروم رحم

شدت بیماری و اقدامات درمانی

نوع روش درمان تنبلی تخمدان و اینکه چه زمانی به پزشک مراجعه کرده باشید نیز می تواند روی مدت درمان تنبلی تخمدان تاثیرگذار باشد. هر چه شدت علائم تنبلی تخمدان کمتر باشد و سریعتر برای درمان آن اقدام کرده باشید، مدت درمان تنبلی تخمدان در شما کمتر خواهد بود.

شرایط محیطی و سبک زندگی

شرایط محیطی و سبک زندگی می تواند به باروری زنان صدمه بزند. زنانی که اضافه وزن دارند یا در محیط هایی زندگی می کنند که در معرض سموم قرار دارند، برای درمان تنبلی تخمدان و باروری زمان بیشتری نیاز دارند. همچنین دوره درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک برای زنانی که مواد مخدر استفاده می کنند، طولانی تر از زنانی است که در معرض این نوع مواد قرار ندارند.

سخن پایانی

انواع تنبلی تخمدان به کمک روشهای مختلفی مثل تغییر الگوی زندگی، دارو و جراحی قابل درمان است. اما طول مدت درمان تنبلی تخمدان بستگی به این دارد که بیمار در چه سنی است و بیماری های دیگری هم دارد یا خیر. اگر سن بیمار کمتر از 35 سال باشد و فیبروم رحم یا بیماری های مقاربتی نداشته باشد، می تواند با رابطه جنسی منظم در کمتر از یک سال به کمک درمان های ذکر شده باردار شود. در غیر این صورت مدت درمان تنبلی تخمدان طولانی تر خواهد شد.

در صورتی که سوال دیگری در مورد تنبلی تخمدان و یا دوره درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

3.7/5 - (98 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *