آیا فیبروم رحم در بارداری خطرناک است؟

خطرات فیبروم رحمی در بارداری

فیبروم رحم در سنین باروری بین خانمها بیماری بسیار متداول است. در بعضی خانمها فیبروم هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند. ولی زمانی فیبروم مشکل ساز می شوند که بدون اطلاع از وجود آنها اقدام به بارداری کنید. برای آگاهی از اینکه فیبروم رحم در بارداری خطرناک است یا خیر، موضوع این مقاله را به فیبروم رحم در بارداری اختصاص داده ایم. برای دسترسی راحت به مطالب این مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم یا فیبروئید یا میوم همان بافت عضلانی  رحم هستند که به شکل توده غیرسرطانی و خوش‌ خیم در دیواره رحم رشد می کنند. رشد برخی از این توده ها سریع و برخی دیگر کند است. بعضی از آنها نیز خود به خود کوچک می شوند. دلایل ایجاد فیبروئیدها عبارت است از:

  • ژنتیک یا نژاد
  • اختلالات هورمونی
  • تماس با مواد شیمیایی و سموم
  • خوردن غذاهای مضر برای فیبروم رحمی
  • چاقی

فیبروم رحم در بارداری چیست؟

۳۰ درصد از زنان ۲۵ تا ۴۴ ساله که در سنین باروری هستند، یکی از انواع فیبرومهای رحمی را دارند. تقریبا از هر 4 زن، 3 نفر فیبروم رحمی دارند که تا قبل از بارداری و انجام اولین سونوگرافی یا معاینه لگنی از وجود آن مطلع نیستند. اندازه اکثر فیبروم‌ها در بارداری تغییری نمی کند. ولی یک سوم فیبروم‌های رحمی ممکن است در اثر افزایش هورمون استروژن در سه ماه اول بارداری رشد کنند. پس از پایان بارداری، 79% فیبروئیدها کوچک می شوند. حتی برخی از آنها از بین می روند.

انواع-فیبروم-رحمی

برای درمان فیبروم رحمی قبل از بارداری پیشنهاد می کنیم از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل در این زمینه بهره مند شوید. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

بارداری با داشتن فیبروم

این سوال زیاد مطرح می شود که بارداری با داشتن فیبروم امکانپذیر هست یا نه؟ حاملگی با داشتن فیبروم به اندازه و محل قرار گرفتن فیبروم بستگی دارد. اندازه فیبروم در بارداری می تواند بر باروری یا عوارض بارداری تاثیر بگذارد. به همین دلیل اگر فیبروئیدهای شما بزرگ باشند باید قبل از اقدام به بارداری آنها را درمان کنید. کسانی که با وجود فیبروم باردار شدند باید بدانند که فیبروم در بارداری خطر دارد. بهتر است تا قبل از درمان فیبروم خود از پیشگیری از بارداری را جدی بگیرید. در ادامه این مقاله به خطرات فیبروم در دوران بارداری اشاره می شود.

بیشتر بخوانید: آیا لکه بینی قهوه ای نشانه بارداری است؟

عوارض فیبروم رحم در بارداری

تجربیات بارداری با فیبروم در زنان ممکن است با هم متفاوت باشد. بعضی از مادران باردار ممکن است هیچ مشکلی با فیبروم نداشته باشند. اما وجود فیبروم در رحم در دوران بارداری در ۱۰ تا ۳۰ درصد از مادران باردار می تواند با عوارض زیر همراه باشد:

  • بزرگ شدن فیبروم و فشار آوردن به مثانه و بی اختیاری ادرار
  • خونریزی سبک واژینالی: اگر خفیف باشد به ندرت صدمه ای به جنین می زند اما خونریزی های سنگین خطرناک هستند.
  • افزایش احتمال سزارین: با توجه به محل قرار گرفتن فیبروم در رحم ممکن است بتوانید زایمان طبیعی داشته باشید. اگر فیبروم در ماه آخر بارداری نزدیک دهانه‌ی رحم باشد، مانع از خروج نوزاد از رحم  می شود و باید سزارین شوید. به طور کلی فیبروم در بارداری احتمال سزارین را شش برابر می کند.
  • قرار گرفتن جنین در موقعیت نامناسب هنگام زایمان
  • درد در بارداری: یکی از عوارض شایع ناشی از فیبروم در بارداری است. اغلب مادرانی که فیبروم آنها بزرگتر از ۵ سانتی متر است و در سه ماهه آخر بارداری هستند، درد فیبروم در بارداری بیشتر دیده می شود.
  • زایمان زودرس: درد فیبروم در بارداری می تواند باعث انقباضات رحم و زایمان زودرس شود. همچنین رشد فیبروم در مخاط رحم می تواند فضای رشد جنین را کم کند و باعث زایمان زودرس شود.
  • سقط جنین نگران کننده ترین خطر فیبروم در بارداری است.
  • پارگی زودرس کیسه آب جنین و نشت مایع آمنیوتیک

عوارض فیبروم رحم در بارداری

  • ایجاد تاخیر در زایمان
  • جلوگیری از رشد کامل جنین به خاطر بزرگ بودن فیبروم و کاهش فضای داخل رحم
  • جدا شدن جفت از دیواره رحم تحت تاثیر فیبروم رحم در بارداری
  • خونریزی شدید بعد از زایمان
  • احتمال نیاز به هیسترکتومی (خارج کردن رحم) از خطرات فیبروم در بارداری است.
  • افزایش احتمال بارداری خارج از رحم از جدی ترین خطرات فیبروم در بارداری است که منجر به سقط می شود. شما می توانید در مقاله از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است با نشانه های دیگر این بیماری و راههای تشخیص و درمان آن آشنا شوید.

برای جلوگیری از عوارض حامگی با داشتن فیبروم، قبل از بارداری حتما برای درمان فیبروم رحمی خود اقدام کنید. پیشنهاد می کنیم از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل در این زمینه بهره مند شوید. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

آیا فیبروم باعث سقط می شود؟

آیا فیبروم باعث سقط جنین می شود؟ این سوال مهمترین سوالی است که هر مادر بارداری وقتی متوجه بیماری خود می شود از خود می پرسد. فیبروم رحم در دوران بارداری می تواند ریسک سقط جنین در سه ماهه اول بارداری را بالا ببرد. حاملگی با فیبروم می تواند احتمال سقط جنین را دو برابر بیشتر کند. اما همیشه بارداری با داشتن فیبروم منجر به سقط نمی شود. زیرا سقط جنین به محل فیبروم بستگی دارد. مثلا اگر محل فیبروم جایی باشد که در لانه گزینی اختلال ایجاد کند، به خاطر مشکل خونرسانی جفت به جنین، امکان سقط وجود دارد.

فیبروم ساب سروزال در بارداری خطر دارد؟

بعضی از انواع فیبرومهای رحم که بزرگ هستند می توانند احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. فیبروم های اینترامورال و یا ساب سروزال از این دسته فیبروم ها هستند. در برخی موارد علت سقط مکرر به دلیل وجود همین نوع از فیبرومهای رحمی است. فیبروم رحم در بارداری اگر از نوع ساب سروزال باشد حتی می تواند در صورت بارداری باعث زایمان زودرس شود.

رابطه فیبروم با نازایی

فیبروم باعث ناباروری نمی شود و تنها 10 درصد از زنان مبتلا به فیبروم رحمی دچار نازایی می شوند. در این زنان، در سه ماهه اول و دوم بارداری به علت تغییرات هورمونی فیبروئیدهای رحم بزرگتر می شود. رشد فیبروم‌های ساب موکوزال و ورود آنها به حفره رحم می‌توانند احتمال نازایی و ناباروی را بیشتر کند. به این ترتیب نگران بارداری بعد از سقط جنین ناخواسته نباشید.

رابطه فیبروم با نازایی

خونریزی فیبروم ها در بارداری

یکی از خطرات فیبروم در بارداری خونریزی در داخل فیبروم‌ها است. خونریزی فیبروم با درد ناگهانی و شدید شکمی و تب در بارداری همراه است. به همین دلیل ممکن است خونریزی فیبروم به اشتباه آپاندیسیت یا پارگی تخمدان تشخیص داده شود و  مجبور به جراحی غیر ضروری شوید. این خونریزی می تواند باعث زایمان زودرس شود. در چنین مواقعی باید از قرصهای تب بر و مسکن زیر نظر پزشک استفاده کرد.

در این مقاله درمورد فیبروم رحمی، عوارض و خطرات آن برا ی مادر باردار نکاتی گفته شد که امیدواریم پاسخگوی سوالات شما باشد اما اگر سوال یا ابهامی در این زمینه داشتید در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم. برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید. 

4.1/5 - (91 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *